Welkom in groep 3/4

4 november 2020

Welkom op de groepenpagina's. Hier vind je een overzicht van waar wij mee bezig zijn in iedere groep!

In groep 3/4 zitten 21 kinderen. 13 kinderen in groep 3 en 8 kinderen in groep 4.

Van maandag t/m vrijdag staat juf Loes Hermans voor de groep. Op donderdag en vrijdag loopt Linn Bankers stage vanuit de opleiding onderwijsassistent. 
Ook wordt onze groep ondersteund door juf Karin Verdonschot, juf Lida Daenen en juf Rianne Kwaspen. 

Dagindeling

Op dinsdag, donderdag en vrijdag starten wij met een inloop. D.w.z. dat er spullen op de tafel klaarliggen waar de kinderen mee aan de slag kunnen. Meestal in groepjes.
De juf heeft dan tijd om extra te werken met (groepjes) kinderen. 

Daarna gaan we verder met de rekenles. We werken op onze locatie met de methode Pluspunt. Deze methode bestaat uit 12 blokken en in elk blok komen er verschillende nieuwe rekendoelen aan bod. Belangrijke doelen in groep 3 zijn splitsingen en sommen tot 20. In groep 4 zijn tafeltjes, verhaalsommen en sommen tot 100 belangrijke onderdelen. 
Als groep 3 een instructieles heeft, heeft groep 4 een zelfstandige rekenles. 

Vervolgens gaan we schrijven. Groep 3 leert de schrijfletters en groep 4 leert de hoofdletters.
Na de schrijfles leest de juf een verhaal voor en mogen wij ons fruit eten. Daarna kunnen we lekker naar buiten om te spelen. 

Groep 3 speelt tot aan de kerstvakantie nog een half uurtje extra buiten bij de kleuters. In die tijd krijgt groep 4 een taalles. Voor taal gebruiken we de methode Staal. Deze methode bestaat uit verschillende blokken. Er komt veel woordenschat aan bod in deze methode.
Daarna gaat groep 4 verder met bloktijd (zelfstandig werken). Op maandag krijgen ze een planning en op vrijdag moet deze af zijn. Dit geldt ook voor groep 3.

Voor spelling gebruiken we ook de methode Staal. Staal spelling in groep 3 begint na de klankzuivere periode, vanaf januari ongeveer. De kinderen kennen dan alle letters. De methode Lijn 3 sluit mooi aan op de methode Staal.
Voor groep 4 is er tot aan de herfstvakantie herhaling van alle aangeboden categorieën. Na de herfstvakantie leren zij 6 nieuwe categorieën. 

Als afsluiting van de ochtend werken we met het leesplan.
D.w.z.: lezen in niveaugroepen. De kinderen zijn ingedeeld op beheersing van het AVI niveau. Elke dag m.u.v. woensdag gaan de kinderen naar hun leesgroep en lezen zij een half uur samen met de leerkracht een tekst. Groep 3 werkt in die tijd in circuitvorm aan verschillende (lees)spelletjes. 

Sinds dit schooljaar werken we met Lijn 3. Lijn 3 is een complete taal-leesmethode waarmee we op een speelse en verantwoorde manier leren lezen. Maar Lijn 3 is meer dan lezen alleen: in de wereldoriënterende thema's van Lijn 3 leren we ook meer over de wereld om hen heen. We laten kinderen zelf op zoek gaan naar antwoorden op vragen die leven. Kinderen stellen zelf vaak de gekste vragen. Juist die vragen leveren vaak interessante gesprekken op!

Na deze drukke ochtend is het tijd voor de lunch. Tijdens de lunch kijken we naar 'de dag van vandaag'. De juf leest dan nieuwsberichten voor die op die dag belangrijk zijn. Wij vinden dit heel erg interessant. Na de lunch gaan we nog lekker een half uur buiten spelen.

De middag is gevuld met samenwerkend leren met groep 1,2,3. Da Vinci (thematisch werken), De Vreedzame School, handvaardigheid, muziek, tekenen.
Bovenstaande creatieve vakken hebben meestal te maken met het thema waar we in die periode mee bezig zijn. 

Op woensdag hebben we in de ochtend gym. Dan gaan we met de bus naar de Schop. Daar krijgen we gymles van Sportstuif. 

Jullie zien het: we hebben een drukke week. Tussendoor is er gelukkig ook tijd om te spelen, te bewegen en spelletjes te doen.

Hopelijk hebben we jullie voldoende geïnformeerd over hoe onze week eruit ziet. Mochten er nog vragen zijn kan er altijd gemaild of gebeld worden naar school!

Groetjes van ons allemaal! 

 

Terug naar overzicht